PROGRAM
SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU
Wstęp
Wolontariat to bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie.
Wolontariat to niezapomniana przygoda, poszukiwanie własnych zainteresować i pasji.
Wartością każdego wolontariatu jest wzbogacanie naszego życia o kluczowe umiejętności społeczne takie jak m.in. dostrzeganie potrzeb innych, budowanie trwałych relacji i więzi, nauka tolerancji i odpowiedzialności za siebie i innych.. Jest wiele form wolontariatu, w które młody człowiek może się zaangażować.
Współczesny świat jest czasem ciągłych zmian. Bycie wolontariuszem do tych zmian przygotowuje. Angażując się w wolontariat młodzi ludzie zdobywają cenne doświadczenie, również to zawodowe. Każdy wolontariusz pracuje dobrowolnie i bez wynagrodzenia. Nie oznacza to jednak, że angażując się w pomaganie innym nie otrzymuje się nic w zamian. Wolontariusze otrzymują: satysfakcję, poczucie sensu, podwyższają swoją samoocenę, uczą się nowych rzeczy.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Przedstawiony program ukazuje celowość działań edukacyjno-wychowawczych w pracyz uczniami do osiągnięcia przez nich dojrzałości szkolnej w zakresie emocjonalnym i społecznym.
Dobrane tematy i metody pracy, dostosowane do rzeczywistych możliwości rozwojowych uczniów, przyczynią się do poszerzenia przez nich wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie właściwychpostaw i zachowań w życiu, zwłaszcza otwarcia się na drugiego człowieka.
Wolontariat szkolny to bowiem bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły: nauczycieli, uczniów oraz rodziców na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiegoczłowieka. Wykorzystując otwartość i ciekawość świata młodego człowieka poprzez wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia. Staramy się, aby uczniowiew naszej szkole byli pełni pasji i zaangażowania, kierowali się wrażliwością i troską o drugiego człowieka.
Uczniowie chcą nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.Wolontariat rozwija również postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia i uzależnień. Stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości, pomaga w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego.
Podejmowana przez uczniów – wolontariuszy aktywność wpływa pozytywnie na rozwój ich osobowości, jest ważna i pożądana ze względu na wymiar edukacyjno- wychowawczy.
Każdy wolontariusz prowadzi dzienniczek wolontariusza, w którym wpisywane są działania, ilość przepracowanych godzin, podpis opiekuna. Dzienniczek zawiera zgodę rodzica, regulamin.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
1/ Zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie.
2/ Kreowanie roli szkoły jako centrum lokalnej aktywności.
3/ Angażowanie się w działania na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej.
4/ Współdziałanie z organizacjami społecznymi i młodzieżowymi.
5/ Kształtowanie postaw prospołecznych, rozwijanie empatii i zrozumienia.
6/ Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych.
7/ Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
8/ Stwarzanie możliwości wykorzystania własnych umiejętności i doświadczeń oraz zdobywanie nowych.
9/ Rozwijanie zainteresowań.
10/ Kształtowanie umiejętności działania zespołowego.
11/ Uczenie młodego człowieka podejmowania decyzji oraz realizacji zamierzeń.
12/ Wyzwalanie dążenia do samorozwoju, poszukiwanie własnego miejsca w życiu.
13/ Opowiadanie się za określonymi wartościami.
14/ Wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.
OBSZARY DZIAŁANIA
Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary:
- Środowisko szkolne
1/ Organizowanie pomocy uczniom osiągającym słabsze wyniki w nauce w ramach koleżeńskich
korepetycji.
2/ Pomoc rówieśnikom niepełnosprawnym w szkole.
3/ Pomoc dzieciom z rodzin w trudnej sytuacji materialnej (sponsorowanie wycieczki szkolnej)
4/ Organizowanie Dnia Wolontariatu-Tolerancji.
5/ Lekcje wychowawcze poruszające tematy związane pomocom osobom potrzebującym, starszym oraz nawiązujące do tematyki wolontariatu.
6/ Zbiórka makulatury i nakrętek przez wolontariuszy na terenie naszej szkoły.
7/ Spotkania z ludźmi czynnie działającymi w wolontariacie.
8/ Podejmowanie wspólnych działań z Samorządem Uczniowskim.
9/ Spotkania z rodzicami i włączenie rodziców w czynne działania wolontariatu.
10/ Czytanie dla młodszych.
11/ Udział w Projekcie Mieć wyobraźnię Miłosierdzia.
- Środowisko pozaszkolne
Akcje charytatywne wspierające:
- Akcja charytatywna „Pomóż i Ty” dla podopiecznego fundacji na rzecz niewidomych, niepełnosprawnych (sprzedaż cegiełek)- październik
- Akcja „Szkoła Szkołom” – pomoc dla powodzian. Zbiórka potrzebnych rzeczy dla wybranej szkoły, która ucierpiała w wyniku powodzi- październik
3. Akcja „Misie Ratownisie” –listopad
4. Akcja „Szkoła pamięta”- uporządkowanie bezimiennych, opuszczonych grobów- październik
5. Zbiórka nakrętek dla Lenki- cały rok szkolny
6. Akcja „Andrzejki dla osób niepełnosprawnych”- zorganizowanie spotkania, dyskoteki wolontariuszy z osobami niepełnosprawnymi z naszej okolicy- listopad.
7. Odwiedziny i upominki bożonarodzeniowe i wielkanocne dla osób samotnych w środowisku lokalnym-grudzień i kwiecień
8. Pomoc w przedświątecznych porządkach- grudzień i marzec
9. Akcja „I Ty możesz być jak św. Mikołaj”- paczki dla Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną - Koło w Jabłonce ''BARKA'' oraz OREW- grudzień
10. Pomoc dla Stowarzyszenia Sursum Corda- Świąteczne Kartki Dobroczynne- grudzień i kwiecień
11. Warsztaty świąteczne – grudzień/kwiecień
12. Wielkanocna zbiórka żywności- marzec
13. Zorganizowanie na terenie szkoły zbiórki pieniędzy w ramach ogólnopolskiej akcji „Góra Grosza”. (cały rok)
14. Akcja „Zbieramto w szkole” – zbiórka baterii, starych monet, telefonów (cały rok szkolny).
15. Akcja „Pola nadziei”- wrzesień i maj
16. Akcja pomocy dla Stowarzyszenia Gdzie Dwóch albo Trzech- grudzień i czerwiec
17. Akcja „Skarpetki i rękawiczki dla bezdomnych”- listopad
18. Orawski Dzień Wolontariusza- czerwiec
19. Udział w akcji Sprzątanie Świata i w Gminie Lipnica Wielka- kwiecień
REALIZOWANE ZADANIA
1/ Przybliżenie młodzieży idei wolontariatu podczas spotkań i godzin wychowawczych.
2/ Umożliwianie rozpoznania własnych motywacji do pracy.
3/ Poznanie obszarów pomocy.
4/ Poznanie zasad pracy i etyki działalności wolontarystycznej.
5/ Zapoznanie z prawami i obowiązkami wolontariuszy.
6/ Wywieszanie plakatów zachęcających młodzież do włączenia się w pracę wolontariatu.
7/ Zamieszczanie informacji o działalności Szkolnego Koła Wolontariatu na gazetce szkolnej i stornie internetowej szkoły.
8/ Zachęcanie uczniów do działań w szkolnym wolontariacie podczas rozmów prowadzonych przez
nauczycieli i doświadczonych wolontariuszy, misjonarzy.
Inne realizowane przez wolontariuszy działania będą dopisywane w ciągu roku szkolnego.
Prawa wolontariusza
1. Wolontariusz ma prawo do zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw.
2. Wolontariusz ma prawo do podejmowania pracy w wymiarze nie utrudniającym nauki w szkole
i pomocy w domu.
3. Wolontariusz ma prawo do wsparcia ze strony koordynatora lub innych pracowników
Wolontariatu Szkolnego.
4. Wolontariusz nie powinien wykonywać prac objętych polityką etatową, czyli zastępować
pracownika.
5. Wolontariusz ma prawo do otrzymania pisemnego zaświadczenia o wykonanej pracy.
6. Nie wolno wywierać na wolontariusza presji moralnej w związku z realizowanym zadaniem
pozostającym w konflikcie z jego przekonaniami.
Obowiązki wolontariusza
- Wolontariusz ma obowiązek uczestniczyć w spotkaniach i szkoleniach Wolontariatu.
- Wolontariusz ma obowiązek prowadzić dzienniczek wolontariusza.
3. Wolontariusz ma obowiązek respektować zasady Szkolnego Wolontariatu takie jak:
- zasada osobistej pracy nad własnym rozwojem
- zasada zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy
- zasada troski o los słabszych
- zasada prawdy, przyjaźni, życzliwości.
Cechy wolontariusza
- optymizm i chęć do działania
- motywacja do niesienia pomocy potrzebującym
- umiejętność wygospodarowania wolnej chwili
- odwaga, empatia i otwartość
- odpowiedzialność, wrażliwość, systematyczność, cierpliwość
- kultura osobista
- współdziałanie
tolerancja i akceptacja
- prawo do słabości
- dążenie do samodoskonalenia się.
KODEKS ETYCZNY WOLONTARIUSZA
- Być pewnym
„ Zastanów się, dlaczego chcesz pomagać innym ludziom”.
- Być przekonanym
„ Nie oferuj swej pomocy, jeżeli nie jesteś przekonany o wartości tego, co robisz”.
- Być lojalnym
„ Zgłaszaj sugestie, nie „uderzaj” w innych”.
- Przestrzegać zasad
„ Nie krytykuj rzeczy, których nie rozumiesz. Może okazać się, że mają swoje uzasadnienie.”
- Mówić otwarcie
„ Pytaj o rzeczy, których nie rozumiesz. Nie pozwól, by tłumione wątpliwości i frustracje odciągnęły Cię odtego, co najważniejsze, bądź zmieniły w osobę stwarzającą problem.”
- Chętnie uczyć się
„ Rozszerzaj swoją wiedzę.”
- Stale się rozwijać
„ Staraj się wiedzieć jak najwięcej o Twojej organizacji i pracy.”
- Nie sprzeciwiać się kontroli nad sobą
„ Będziesz pracował lepiej i z większą satysfakcją, wykonując to, czego od Ciebie się oczekuje.”
- Być osobą na której można polegać
„Praca jest zobowiązaniem. Wykonuj to, co zgodziłeś się zrobić. Nie składaj obietnic, których nie jesteśw stanie spełnić.”
- Działać w zespole
„ Znajdź dla siebie miejsce w grupie. Samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.”